-Het project.
-Wie zijn wij?
-Waar zijn we mee bezig?
-Waarom dit project?
-Muziekopnames.
-Extra’s.
Het project.
Rockicoon Frank Zappa kleurde graag buiten de lijntjes en was niet vies van samenwerking met klassieke muzikanten, denk maar aan de schitterende productie “The Yellow Shark” in 1993 met Ensemble Modern uit Duitsland. Jammer genoeg was dat ook zijn laatste album voor zijn overlijden, nu binnenkort 30 jaar geleden.
Het Belgische ensemble Styx is erin geslaagd, ondanks de protectionistische eisen op het oeuvre van Zappa, de hand te leggen op arrangementen van een aantal onsterfelijke klassiekers van dit muzikale genie.
Met deze Zappa’s in het achterhoofd, vroegen we aan drie generaties Belgische jazzmusici een nieuwe compositie voor houtblaaskwintet. De “Belgische Frank Zappa”, gitarist Pierre Vervloesem, saxofonist Bruno Vansina en de jonge jazzdrummer Samuel Ber namen deze uitdaging graag aan. Als top of the bill kunnen we de Amerikaanse jazztrompetist Dave Douglas aankondigen met een fonkelend nieuwe compositie.
Elk werk kan door Styx alleen gespeeld worden, maar voorziet optioneel improvisatiepassages voor de componisten. Als tweede luik van deze double-bill krijgen we een extra set met de jazzmusici.
Wie zijn wij?
Het Ensemble STYX verkent graag ongekende paden.
Met een liefdevol oog voor het traditionele repertoire kiest dit ensemble vooral voor verrassende en gedurfde programma’s met speciale aandacht voor interdisciplinaire producties en hedendaagse muziek. Voor dit programma treedt Styx aan in kwintetformatie: vijf klassiek geschoolde musici, die al snel een eigen weg vonden en graag avontuurlijke wegen inslagen.
Onze hoorniste Rozanne Descheemaeker start dit seizoen in het operaorkest van de Munt, maar staat binnenkort ook met haar popduo Float Fall in de Ancien Belgique.
Klarinettist Dries Tack is stichtend lid van het prettig gestoorde ensemble “Nadar” en speelt bij de “Curious chamber players Stockholm”.
Ikzelf, Kristien Ceuppens, perform als hoboïste al jaren in ensembles van hedendaagse muziek in binnen- en buitenland (Ictus, Musikfabrik en Remix) en voel me vooral gelukkig in cross over projecten met oude muziek, jazz, dans en theater.
Fagottist Bert Helsen speelt in het Belgian National Orchestra, maar arrangeert graag muziek voor zijn groep Haftcraft, waarmee hij onder meer een CD opnam met Iraanse muziek.
Steeds op zoek naar extended techniques, kijkt onze fluitiste Anne Davids graag over het muurtje en legde ze zich o.m. toe op flute beatboxing.
We kenden een vliegende start op het festival Ars Musica (2020) met een concert (en radio-opname voor Musique 3) met muziek van o.m. Cage, Kurtag en Sciarrino.
We werden gevraagd om mee te werken aan een CD met Entartete Musik, en speelden op het bijhorende festival in Mechelen (2021) de Belgische première van een weinig uitgevoerd werk van de Catalaan Roberto Gerhard.
In 2022 zullen we voor het Loop Festival nieuw werk creëren van Belgische componisten, spelen we op de Belgian Music Days en staat met het ensemble Kl-Ex uit Duitstalig België, een productie met nieuw werk en video-art op stapel.
Waarom dit project?
Vanuit onze fascinatie voor jazz en improvisatie beogen wij een kruisbestuiving tussen de twee genres. Zoals Zappa met de “musique concrète” aan de slag ging, willen wij vanuit ons hedendaags idioom, de jazzmusici inspireren.
Geen toeters en bellen, alleen een puur muzikaal verhaal, waarbij we elk vanuit ons eigen genre, elkaar naar ongekende en onbekende hoogtes stuwen. Soms is één plus één, drie…
Inspiratiebronnen hierbij waren mijn eigen ervaringen bij de volgende projecten: het “Bruno Vansina Orchestra” met het kruim van Belgische jazz scene, met Aka Moon en Ictus, “Blood on the floor” van Mark-Anthony Turnage voor ensemble en jazztrio met Musikfabrik, “The Yellow shark” van Zappa met Remix en met Musikfabrik en Napoleon Murphy Brock op Zappanale.